Dysleksja (specyficzne trudności w uczeniu się) oznacza trudności w uczeniu się uczniów w normie intelektualnej, wynikające ze specyfiki ich funkcjonowania percepcyjno - motorycznego i poznawczego, które nie są uwarunkowane schorzeniami neurologicznymi.

 W grupie osób z dysleksją rozwojową znajdują się:

  1. Uczniowie z dysgrafią – mają trudności w opanowaniu czytelnego, kształtnego pisma (brzydkie, nieczytelne pismo). Dla nich wsparciem mogą być: laptop (do pisania prac sprawdzających i notowania), zajęcia, podczas których terapeuta pomoże wyćwiczyć czytelne pismo, nieocenianie estetyki prac i zeszytu.
  2. Uczniowie z dysortografią – mają kłopoty z opanowaniem trudnej pisowni, pomimo znajomości zasad ortografii (popełniają liczne błędy, w tym ortograficzne). W ocenieniu należy skupić się na treściach merytorycznych. W codziennej pracy zachęcać do korzystania ze słownika ortograficznego, wspierać zapamiętywanie i rozumienie reguł ortograficznych.
  3. Uczniowie z dysleksją – mają trudności w płynnym czytaniu i rozumieniu czytanego tekstu (czytają wolno, z licznymi błędami, bez zrozumienia). Przede wszystkim wymagają zrozumienia ich trudności, a potem dostosowania organizacji procesów edukacyjnych we wszystkich obszarach.
  4. Uczniowie z dyskalkulią – mają trudności w uczeniu się matematyki. Głównym wsparciem jest koncentrowanie się na ocenianiu toku myślenia, a nie na błędach wynikających z dysfunkcji

Co wyróżnia uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się?

Lista najczęściej wymienianych mocnych stron dyslektyków:

  1. Są bardziej wrażliwi na otoczenie, ciekawi, mają bardziej rozwiniętą intuicję i przenikliwość.
  2. Myślą obrazami, a nie słowami.
  3. W procesach myślenia, postrzegania i uczenia się wykorzystują wszystkie zmysły.
  4. Mają wysokie zdolności przetwarzania i kreowania doznań zmysłowych.
  5. Mają żywą wyobraźnię i bardzo realistycznie przeżywają swoje myśli.

Do obszarów wymagających wsparcia należą głównie:

  1. Trudności w czytaniu, pisaniu, ortografii, matematyce.
  2. Zaburzenia motoryki małej i dużej.
  3. Zaburzenie orientacji przestrzennej.
  4. Mają kłopoty z samooceną i poczuciem wartości – często postrzegają siebie jako mniej zdolnych od innych.