Środa - 15 czerwca - była dla klasy IC nietypowym dniem > DNIEM EKSPERYMENTOWANIA<
Uczniowie izolowali DNA z cebuli, sprawdzali jak dużo CO2 mogą wyprodukować drożdże, określali aktywność enzymów zawartych w proszkach do prania, wykrywali obecność witaminy C w różnych produktach spożywczych - to tylko przykłady doświadczeń przeprowadzonych tego dnia. Zdjęcia prezentujące wyniki tych eksperymentów można obejrzeć w galerii.
W poszukiwaniu aktywnych sposobów poprawy kondycji fizycznej i samopoczucia, dotarliśmy dziś do Palm Pole Dance & Fitness Studio. Dziękujemy Pani Klaudii Łukasik - instruktorce pole dance, za spotkanie i mnóstwo informacji o korzyściach, jakie dają różnego rodzaju ćwiczenia oferowane przez Studio!
W ramach projektu "PODNIESIENIE JAKOŚCI OFERTY EDUKACYJNEJ UKIERUNKOWANEJ NA ROZWÓJ KOMPETENCJI KLUCZOWYCH UCZNIÓW Z OBSZARU KWJM: POWIAT GIŻYCKI - ILO" kolejna grupa uczestników Koła Informatycznego zdobywa licencję pilota drona. Dofinansowanie projektu z UE: 362 962,02 zł
W ośrodku Giże młodzież mogła skorzystać z wielu atrakcji, bo nie samą nauką człowiek żyje :)
Choć pogoda ostatnio nie rozpieszcza, to na przekór jej kaprysom postanowiliśmy świętować Dzień Dziecka jak zwykle na szkolnym boisku, właśnie w to piątkowe przedpołudnie! I tym razem nie zabrakło gier zespołowych, frykasów prosto z kocyka, grilla oraz nieśmiertelnej "Belgijki"!
Miło nam poinformować, iż I Liceum Ogólnokształcące podpisało umowę o współpracy z Polskim Towarzystwem Geopolitycznym, którego prezesem jest dr Piotr Wilczyński. Celem współpracy jest popularyzacja wiedzy geopolitycznej, historycznej i geograficznej.
Uczniowie realizujący rozszerzony program z geografii będą uczestniczyć w warsztatach, konferencjach i szkoleniach ukierunkowanych na geopolitykę.
Otrzymają też wsparcie w trakcie przygotowań do konkursów i Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.
Zainteresowanie skorzystają z Letnich Szkół Geopolityki.
W środę (31.05.2022) uczniowie realizujący rozszerzony program biologii uczestniczyli w warsztatach organizowanych przez Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie w ramach projektu "Spotkania z Nauką".
Zajęcia miały formę ćwiczeń labolatoryjnych.
W pierwszych z nich, zatytułowanych "Widma absorpcyjne czterech pochodnych hemoglobiny", uczniowie pod okiem dr hab. Elżbiety Łopieńskiej-Biernat wytworzyli oksy-, deoksy-, met- i karboskyhemoglobinę. Następnie przygotowali ich widma i określili długość fali, przy których występują maksima pochłaniania światła dla poszczególnych pochodnych hemoglobiny.
W drugich zajęciach: "ABC biochemika: rozdzielanie, frakcjonowanie, wykrywanie", prowadzonych przez dr hab. Małgorzatę Dmitryjuk, uczestnicy poznali podstawowe techniki rozdzielania, frakcjonowania i wykrywania badanych składników w laboratorium biochemicznym.
Wykonali trzy doświadczenia: elektroforezę DNA na żelu agarozowym, frakcjonowanie białek jaja kurzego oraz wykrywanie białek i cukrów za pomocą reakcji charakterystycznych.
Nasi uczniowie wyszli z zajęć bogatsi o nowe doświadczenia.
O tym, że można pogodzić naukę z pasją i uprawianiem sportu na poziomie europejskim przekonują nas wspaniałe wyniki uczennicy klasy I a Amelii Leszczyńskiej
W zawodach:
Puchar Polski Południowo- Zachodniej 2022 - 29 kwiecień - 1 maj (Borzygniew, Polska) zdobyła:
> msc. w kat. Open
> msc. w kat. Dziewcząt
Puchar UKŻ Ostróda/Puchar Europy Centralnej - 13 -15 maja 2022 zdobyła:
> msc. w kat. Open
> msc. w kat. Dziewcząt
Gratulujemy Amelii, jej Rodzicom i trenerom z MKŻ MIKOŁAJKI
Już w najbliższą niedzielę grupa dwudziestu uczniów klas pierwszych i drugich z naszego liceum wyjedzie wraz z opiekunami do Grecji. Wyjazd organizowany jest jako główna część projektu edukacyjnego dla mobilności grupowej w programie Erasmus+ - Edukacja szkolna. Biorący w nim udział, będą w dniach 24.05 - 2.06 pracować w greckich szkołach, realizując główne cele zajęć, czyli rozwijanie świadomości cyfrowej i wypracowywanie zasad bezpieczeństwa w Internecie.
W trakcie zajęć będą pracować w międzynarodowych grupach, brać udział w debatach, tworzyć plakaty, prezentacje, filmiki i fotorelacje. Wszystko to pozwoli uczestnikom wymienić się poglądami związanymi z bezpieczeństwem w sieci, wypracować wspólnie zasady bezpieczeństwa oraz rozpowszechnić je wśród swoich rówieśników. Poruszane będą zagadnienia dotyczące pojęcia własności intelektualnej, praw autorskich, wyszukiwania informacji a także nawiązywania kontaktów w Internecie w bezpieczny sposób.
Oczywiście niezmiernie ważna jest też możliwość poznania greckich rówieśników, nawiązywania relacji i komunikowania się. Z pewnością będzie też czas na poznanie zabytków starożytnej Grecji, przybliżenie greckich zwyczajów i kultury. A wszystko to w przyjaznym klimacie śródziemnomorskiego państwa.
9 maja uczennice klasy 3f z opiekunem uczestniczyły w gali finałowej konkursu ,,Zostań Liderem Eko- Zmian” odbierając nagrody w ramach XVIII Podlaskiego Festiwalu Nauki i Sztuki w Białymstoku. Przywiozłyśmy dyplomy i nagrody za II, III miejsce oraz wyróżnienie w kategorii plakat o tematyce ekologicznej. Grupa miała też okazję wysłuchać świetnego wykładu ,,Euromarketing - czyli jak kupuje mózg” wygłoszonego przez pana Sylwestra Pilipczuka - certyfikowanego coacha, wykładowcy MBA i praktyka marketingu.
To doskonałe doświadczenie i nowa wiedza, jaką nam sprzedano.
Dziękujemy uczennicom za zaangażowanie i poświęcony czas. Tak trzymać.
W ramach cyklicznych spotkań z nauką kolejna klasa uczestniczyła na lekcji biologii w wykładzie "Miłość na mózg, czyli dlaczego miłość odbiera rozum", prowadzonego przez panią Agatę Żmijewską, pracownika UWM w Olsztynie. Poznaliśmy biologiczne podłoże miłości i mechanizmy działania mózgu w czasie zakochania. Dlaczego mamy motyle w brzuchu? - to wina układu współczulnego, to burza hormonów. Czy można umrzeć z miłości, co to jest miłość dojrzała i zakochanie? - na te i wiele innych pytań uzyskaliśmy dziś odpowiedzi. Przyswoiliśmy wiele informacji o układzie nerwowym i hormonalnym, wpisujących się w podstawę programową biologii. Dziękujemy pracownikom UWM w Olsztynie za możliwość skorzystania z takiej formy nauki.
Prezentujemy kolejne doświadczenia z enzymologii. W obydwu doświadczeniach badanym enzymem jest katalaza. Występuje ona zarówno w komórkach zwierzęcych jak i roślinnych, jednak nie ma jej w komórkach bakteryjnych. Ma to istotne znaczenie, jeżeli chodzi o praktyczny aspekt wykorzystania tej wiedzy. Wszyscy wiemy, że drobne skaleczenia na skórze dobrze jest polać wodą utlenioną. Pojawia się wówczas piana w zranionym miejscu. Nie wszyscy jednak wiemy, po co ta woda i skąd ta piana. Woda utleniona czyli nadtlenek wodoru ma silne właściwości utleniające i jest toksyczna dla komórek. Komórki naszego ciała mają możliwość rozkładu nadtlenku wodoru dzięki katalazie. Bakterie takiej właściwości nie mają. Jeżeli jesteście zainteresowani, to przeanalizujcie obydwa doświadczenia. Pokazują one, jak działa katalaza, w jakich komórkach występuje oraz jakie czynniki wpływają na jej aktywność.
Dzisiaj mieliśmy przyjemność wysłuchać dwóch świetnych wykładów pracowników Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na temat : "Żywienie jako naturalne zagrożenie życia człowieka", prowadzonego przez dr Joannę Newerli-Guz oraz "Podstawowe zalecenia prozdrowotnego żywienia człowieka - zdrowie fizyczne i psychiczne" dr Anna Platta.
Młodzież uzyskała informację na temat pożądanych dla zdrowia fizycznego i psychicznego (!) produktów. W tej chwili uwaga naukowców skupiona jest na badaniu zależności miedzy tym, co jemy, a tym, jak się czujemy. Okazuje się, że wiele chorób można wyleczyć lub złagodzić ich skutki właśnie dzięki prawidłowemu żywieniu. Byliśmy pod wrażeniem wspaniałych prezentacji.
W piątek 29.04 grupa uczniów z klasy 2B wzięła udział w gali ogłoszenia wyników ogólnopolskiego konkursu „Dbaj o klimat. Redukuj CO2". Gala odbyła się Warszawie w siedzibie partnera kampanii- BNP Paribas Securities Services. Uczestniczyła w niej młodzież z wyróżnionych szkół : z Warszawy, Krakowa, Rybnika, Częstochowy i Studzieńca. Laureaci wysłuchali wykładu o gazach cieplarnianych eksperta do spraw klimatu i edukacji klimatycznej, pani Anny Sierpińskiej, przedstawicielki Fundacji Nauka o klimacie. Zaprezentowane zostały wszystkie nagrodzone projekty. Prace konkursowe były bardzo różnorodne, pomysłowe i przede wszystkim oparte na indywidualnych talentach i zainteresowaniach uczniów. Jury konkursu w najbliższym czasie rozdzieli nagrody wszystkim laureatom (będzie to wsparcie finansowe lub merytoryczne z zależności od założeń projektu).
Zwieńczeniem gali był słodki poczęstunek z wegańskim tortem, który ze względu na oryginalny wygląd prezentujemy w galerii.
Uczniom klasy 2B gratulujemy i życzymy wytrwałości w dalszej realizacji projektu.
Dziś, po raz pierwszy, w uroczystości pożegnania klas III poczet sztandarowy wystąpił z nowym sztandarem szkoły.
Sztandar to wyraz więzi integrujących szkołę; jest znakiem łączącym tych, którzy opuszczają jej progi, obecnych oraz przyszłych uczniów. Jest symbolem wyznawanych wartości, na stałe wpisując się w ceremoniał szkolny, tworząc tradycję I Liceum Ogólnokształcącego im. W. Kętrzyńskiego.
„Tradycją nazwać niczego nie możesz. I nie możesz uchwałą specjalną zarządzić, ani jej ustanowić. Tradycja to dąb, który tysiąc lat rósł w górę. Tradycja naszych dziejów jest warownym murem. To jest właśnie kolęda, świąteczna wieczerza, to jest ludu śpiewanie, to jest ojców mowa, to jest nasza historia, której się nie zmieni.
A to co dookoła powstaje od nowa, to jest nasza codzienność, w której my żyjemy.”
Dziękujemy sponsorom, naszym absolwentom (szczególnie firmie ADAMS) i nauczycielom, którzy ufundowali sztandar.
Pod tą nazwą kryje się cykl wykładów on-line prowadzonych przez nauczycieli akademickich Wydziału Biologii i Biotechnologii UWM skierowanych do uczniów szkół średnich.
Klasa IC miała okazję wysłuchać wykładu dr Joanny Ruszczyńskiej pod tytułem „Sinice w rozkwicie".
W najbliższym czasie odbędą się na UWM warsztaty naukowe dla uczniów naszej szkoły.
"Coś się kończy, coś się zaczyna!" Wreszcie nadszedł ten długo oczekiwany dzień, kiedy to uczniowie klas trzecich po raz ostatni usłyszeli szkolny dzwonek! Zanim jednak to się stało, uroczystość pożegnalna w naszej auli przybrała wyjątkowo odświętny a czasem i wzruszający charakter. Oprócz wspomnień, pięknych cytatów, tradycyjnego przekazania kluczy do szkoły oraz kroniki, można było dobrze bawić się przy scenkach z historycznych już i jakże osławionych lekcji online! Jakże łatwo można było rozpoznać w nich naszych nauczycieli! Salwy śmiechu do łez świadczyły o niezwykle celnych i charakterystycznych kreacjach! W części artystycznej nie zabrakło także świetnych wokalnych popisów i dobrego humoru!
Kochani maturzyści, z całego serca życzymy Wam jak najlepszych wyników z egzaminu dojrzałości!
Dzień bez plecaka przyniósł wiele zabawnych i kreatywnych pomysłów na spakowanie książek, zeszytów i innych przyborów szkolnych.
Kosze, koszyczki, walizki, wiadra, plastikowe pojemniki różnego kształtu i rozmiaru, klatki, skrzynki na narzędzia, poszewki na poduszki, zabawki, wózki i wiele innych „nosidełek” przynieśli dziś do szkoły nasi uczniowie zamiast tradycyjnych plecaków.