Dzień Ziemi jest największym ekologicznym międzynarodowym świętem, którego celem jest promowanie ochrony środowiska, poszerzanie świadomości ekologicznej i inspirowanie do życia w zgodzie z naturą. Obchodzimy je od ponad 50 lat. Każdego roku święto odbywa się pod określonym hasłem przewodnim.
W 2022 roku brzmi ono: "Inwestujmy w naszą planetę"
Jak inwestować
Co my, co JA mogę zrobić
Od czego zacząć
Jak zatroszczyć się o planetę
Czy to ma sens
Wiele pytań, na które sami musicie sobie odpowiedzieć...
Pamiętajcie jednak - każda mała rzecz, każdy mały gest, każda mała akcja liczy się, by ratować naszą planetę. A jeżeli małe rzeczy zrobią setki, tysiące czy miliony ludzi… to będzie to już duża rzecz, duży gest i duża akcja
Razem zawsze możemy więcej
Nasza propozycja na najbliższe dni – posprzątaj okolicę, w której mieszkasz, a zdjęcie z akcji umieść na szkolnym facebooku pod kwietniowym wyzwaniem w ramach projektu „Dbaj o klimat. Redukuj CO2”
W tym roku obchodzimy 82 rocznicę Zbrodni Katyńskiej. Jak co roku, 13 kwietnia upamiętniamy śmierć ponad 21 tys. Polaków rozstrzelanych na przełomie kwietnia i maja 1940 roku decyzją władz ZSRR.
Zbrodnia katyńska jest dziś uznana za ludobójstwo, za zbrodnię wojenną. Nie zapomnieliśmy o funkcjonariuszach i oficerach bestialsko zamordowanych. Składamy im hołd uczestnicząc w wystawie przygotowanej przez 15 Brygadę Zmechanizowaną im. Zawiszy Czarnego w Giżycku.
W dniach 11-12 kwietnia 2022r. mieliśmy okazję poznać bliżej Żołnierza Niezłomnego- Danutę Siedzikównę ps. Inka w ramach projektu przygotowanego i przeprowadzonego przez IPN Warszawa.
Projekt Inka - „drużyna Inki”, to nie tylko sucha, książkowa wiedza historyczna, ale inne spojrzenie na Inkę - siedemnastoletnią sanitariuszkę, żołnierza AK. Przed śmiercią prosiła o przekazanie informacji Babci: „Zachowałam się jak trzeba”.
Przenoszenie historii w teraźniejszość, poprzez przykłady takich postaw, jak Inka, inspiruje wciąż młodych ludzi do działania na różnych płaszczyznach - patriotycznej i obywatelskiej.
Drugą cześć projektu stanowiła nauka udzielania pierwszej pomocy.
Jedni przeżywają je religijnie i duchowo, dla innych to miła tradycja, jeszcze inni po prostu cieszą się wolnym czasem. Każdy z nas chce jednak spędzić je w spokoju, rodzinnym cieple i radości. Dzieciom objętym opieką hospicjum domowego „Promyk” dużo trudniej jest to osiągnąć, jako że choroba nie daje o sobie zapomnieć.
Klasa 3f postanowiła choć trochę je wesprzeć i przygotowała drobne prezenty każdemu z dzieci. Pluszowe zabawki, książki, kosmetyki i inne podarunki zostały zapakowane i zaniesione do biura Stowarzyszenia. Z ust Pani Popieluch padło wiele ciepłych słów podziękowań
W ramach współpracy I LO - UWM klasy humanistyczne gościły na warsztatach dziennikarskich. Po wykładzie młodzież miała okazję zobaczyć, jak pracuje się w studiu radiowym i telewizyjnym, spróbować swoich sił w roli prezentera. Było to niezwykle interesujące doświadczenie.
Dni otwarte szkoły za nami! W tym szczególnym czasie, otworzyliśmy wszelkie drzwi, aby odwiedzający nasze liceum goście, mogli zajrzeć dosłownie wszędzie, zapoznając się przy okazji z ofertą edukacyjną na przyszły rok! Moc atrakcji, prezentacji, konkursów oraz łamigłówek - także tych multimedialnych - wypełniły po brzegi cały dzień, ponieważ także po godzinie 16:00, w legendarnej auli odbyła się prawdziwa gala talentów, tych tanecznych, ale i wokalnych, instrumentalnych oraz teatralnych!
O znakomitym wpływie kontaktu z psem na samopoczucie mogliśmy przekonać się dziś podczas spotkania dotyczącego pracy dogoterapety.
Pani Monika Bystrzycka, oligofrenopedagog i dogoterapeutka odwiedziła nas z Zolą, swoim spokojnym i łagodnym labradorem.
Dogoterapia jest jedną z form usprawniania i rehabilitacji dzieci (i nie tylko). Poprzez zabawę i kontakt z psem motywuje uczestników do rozwijania wiedzy i umiejętności. W terapii wykorzystuje się odpowiednio przeszkolone i wyselekcjonowane psy.
Dziękujemy Bazolka - dogoterapia Giżycko i okolice.
1 kwietnia 2022 r uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego w Giżycku wzięli udział w żywej lekcji historii, którą poprowadził Teatr Historyczny Jacentego Ordowskiego z Gniewa.
Spektakl „Wojna obronna Polski w 1939 r. i major Hubal” przypomniał bolesne fakty naszej historii, jak: okoliczności agresji na Polskę, jej przebieg oraz najważniejsze bitwy kampanii wrześniowej, m.in. Westerplatte, bitwa nad Bzurą, obrona Warszawy.
W trakcie lekcji uczniowie mogli przymierzać przygotowane przez prowadzących stroje i wcielać się w różne postacie, co było niezwykłą atrakcją. Mogliśmy również obejrzeć kolekcję replik broni z czasów II wojny światowej, niejako „dotykając” historii, znanej tylko z podręczników.
"Wiosna, ach to ty!", chciałoby się zaśpiewać w zachwycie! Któż z nas nie czekał na ten czas z niecierpliwością?! W ten wyjątkowo ciepły i słoneczny dzień daliśmy upust iście wiosennej energii, poprzez taniec i śpiew w wykonaniu uczniów naszej szkoły! Tylu utalentowanych, rozśpiewanych i tańczących młodych ludzi, dawno nie widzieliśmy! Na scenie szkolnej auli odbyły się minikoncerty brawurowo wykonywanych gitarowych solówek, czy znakomite popisy wokalistów nawet w języku tureckim! Jeśli zaś ktoś chciał zobaczyć na własne oczy roztańczone piękne pary, mógł to zrobić udając się na parkiet gimnastycznej sali. Tańce klasyczne, standardy, ale i zestaw awangardowych kroków były mocnymi stronami tego występu! Cały dzień sponsorował kolor zielony!⚃ zaś nad całością próbowała zapanować pani Mirosława Czetyrbok, wieńcząc swe zabiegi sukcesem!
Uczniowie I LO wzięli udział w zorganizowanych przez Uniwersytet Warszawski WARSZTATACH Z EKONOMII EKSPERYMENTALNEJ DLA LICEALISTÓW „POGROMCY MITÓW EKONOMICZNYCH”
Hasłem kursu jest maksyma Sokratesa: Poznaj samego siebie.
Celem zajęć było wykazanie przydatności analizy ekonomicznej w naukach społecznych i w codziennym życiu. Kurs opierał się na metodach ekonomii eksperymentalnej. Uczestnictwo w eksperymentach online pozwoliło uczestnikom zrozumieć, jak działa ekonomia przez doświadczanie, a nie na zasadzie zapamiętania formułek z podręczników.
W czasie 10 godzin uczestnicy poznawali prawidłowości ekonomiczne biorąc udział w eksperymentach, po których dokonywali ich analizy wchodząc w rolę naukowców. Wyniki eksperymentów były odnoszone do teorii ekonomicznej.
Będziemy umieszczać prezentacje doświadczeń wykonanych przez uczniów naszej szkoły. Każde doświadczenie wnosi nie tylko konkretną wiedzę biologiczną ale przede wszystkim uświadamia nam, jak tę wiedzę można wykorzystać w codziennym życiu w praktyce.
Pierwsze zaprezentowane doświadczenie, wykonane przez uczennicę klasy I B Marię Jankowską ma uświadomić Wam, dlaczego robiąc ciasto owocowe z galaretką nie można wykorzystać świeżych ananasów.
14 dzień marca to Światowy Dzień Liczby PI, jest więc powód do bliższego kontaktu z Królową Nauk, tym razem w nieco lżejszym tonie. Na tę okoliczność na korytarzach naszej szkoły zostały zaprezentowane plakaty wykonane przez młodzież, a przedstawiające tę wyjątkową liczbę z ich punktu widzenia. Można też było poznać wiele matematycznych ciekawostek z życia codziennego, z których nawet nie zdajemy sobie sprawy. Mało kto kojarzy matematykę z oryginalnym dowcipem, można więc było pośmiać się z żartów, które do łez potrafią rozśmieszyć matematyków.
Uczniowie podczas lekcji matematyki tworzyli komiksy zawierające jak największą ilość znaków PI oraz rozwiązywali ciekawe zadania.
Klasa 3g przygotowała też na tę okoliczność ciekawe konkursy: quiz dotyczący liczby PI, doświadczalne sprawdzanie, ile pieniędzy zmieści się w szklance w zależności od nominału, a także konkurs na podanie z pamięci jak największej liczby cyfr w rozwinięciu dziesiętnym naszej solenizantki. Zwyciężczyni podała, trudno w to uwierzyć, aż 48 cyfr. Gratulujemy. Zwycięzcy konkursów zostaną nagrodzenie niepytkami.
11 marca, zgodnie z tradycją naszej szkoły, tegoroczni maturzyści rozpoczęli maraton maturalny z matematyki. Zainteresowanie było duże - na udział zdecydowało się ponad 60 osób.
Celem tej imprezy jest zawsze wspólna nauka, rywalizacja, ale też dobra zabawa. Uczestnicy rozwiązywali zestawy zadań zamkniętych z zakresu podstawowego, a uczniowie z klas rozszerzonych próbowali swoich sił także w poziomie rozszerzonym. Okazuje się, że nawet nauka w piątkowy wieczór może być ciekawa.
Współczesne media intrygują, dziwią, oburzają, często jednak powodem takiego stanu rzeczy jest brak rzetelnej wiedzy o ich funkcjonowaniu, historii i ewolucji, strukturze i mechanizmach działania. Uniwersytet Warszawski pragnie wyjść naprzeciw temu zjawisku i zachęcić społeczeństwo, a zwłaszcza ludzi młodych, do zainteresowania się tym jednym z elementów otaczającej nas rzeczywistości. Efektem tego jest inicjatywa zorganizowania Olimpiady Wiedzy o Mediach, której celem jest popularyzacja wiedzy z zakresu nauki o mediach oraz promocja edukacji medialnej. W kolejnej, VIII już edycji Olimpiady zorganizowanej przez Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego wraz z 15 innymi uczelniami na terenie całego kraju uczestnicy – w tym Jakub Kowalczyk – walczyli o indeks na studia dziennikarskie w renomowanych wyższych uczelniach. Patronat nad Olimpiadą objął Minister Edukacji i Nauki.
Gratulujemy Jakubowi, który został laureatem centralnego etapu Olimpiady Wiedzy o Mediach
Życzymy sukcesów na studiach o kierunku medialnym.
Młodzież I LO uczestniczy w bezpłatnych ,,Warsztatach ekonomicznych dla młodzieży online'' organizowanych przez Fundację Gospodarstwo Dźwiękiem i Obrazem, a wspieranych przez Narodowy Bank Polski. Warsztaty obejmują:
- Wykład z zakresu edukacji ekonomicznej na bazie prezentacji- historia pieniądza, przyczyny kryzysów ekonomicznych, rola M. Kopernika w ekonomii, rola NBP.
- Wykład - wprowadzenie do improwizacji aktorskiej. Omówienie podstawowych zasad technik improwizacji w odniesieniu do pracy zespołowej;
- Ćwiczenia praktyczne. Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem współczesnych technik improwizacyjnych, które pomogą utrwalić uczestnikom wiedzę zdobytą podczas wykładu ekonomicznego oraz zwiększą ich umiejętności w zakresie współpracy zespołowej, uwzględniając zadania o tematyce ekonomicznej oraz biznesowej;
- Ćwiczenia grupowe – Dyskusja z uczestnikami po zakończonej części praktycznej, w trakcie której oni samodzielnie dokonają samooceny na temat tego, jak umiejętność improwizacji pomoże im wpłynąć na realizację celów, w tym również tych biznesowych, w przyszłości.
- Wśród uczestników każdej edycji rozlosowane są karty podarunkowej do księgarni, a każda z osób biorących udział w warsztatach otrzyma od Fundacji certyfikat w formie cyfrowej potwierdzający udział w szkoleniu.